O presente trabalho pretende analisar os sentidos produzidos pela incorporação
de caracteres preestabelecidos nos discursos acerca do que se compreende como nacional
no processo de naturalização do rock no Brasil — interpretado o referido processo como
meio de acontecimento e de problematização do sistema de classificação da canção no
Brasil. Para tanto, analisa-se como o rock brasileiro — sobretudo a partir da singularidade
de Raul Seixas — dialoga com os aspectos constitutivos da cultura brasileira e da
identidade nacional presentificados na MPB — por meio da relativização da dicotomia
instaurada no campo da música popular brasileira, entrevendo, assim, as suas contradições.
This paper aims to analyze the meanings created by the incorporation of preestablished
characters in the discourses on the concept of national these discourses concern
the process of naturalization the rock music in Brazil, a process which interpreted as a
means to occur, as well as to question the classifying system of the Brazilian music.
Therefore, this paper analysis the way in which Brazilian rock music — specially from
Raul Seixas’s singularity — establishes a dialogue with the aspects which constitute
Brazilian culture and national identity present on MPB (Brazilian Popular Music). This
dialogue relativizes the dichotomy within Brazilian popular music — revealing its
contradictions.