On October 25, 2019, Santiago de Chile saw one of the greatest political protests in the country’s history. The fact was covered by the international press, as well as by the national newspapers. Among the latter, two of the most traditional ones – “El Mercurio” and “La Tercera” – made their October 26 edition covers with images and texts concerning the protests. This paper analyzes how the two newspapers made the text-image associations on their covers. Roland Barthes’ and Arlindo Machado’s semiological views are used as conceptual tools to foreground analysis, as well as the historical background of the two aforementioned newspapers.
El 25 de octubre de 2019, en Santiago de Chile, ocurrió una de las más grandes protestas políticas de la historia del país. El hecho fue reportado por la prensa internacional, así como por los periódicos nacionales. Entre éstos, “El Mercurio” y “La Tercera”, dos de los más tradicionales periódicos del país, registraron la marcha en fotografía y texto en sus portadas del 26/10. Este artículo rescata la historia de estos periódicos y analiza cómo se asocian los textos y las imágenes en sus portadas. Se usan aportes teóricos de Roland Barthes y Arlindo Machado.