O trabalho é resultado da inquietação quanto a existência ou não de uma sociologia do crime durkheimiana. Para isso foi percorrida, ainda que brevemente, sua recepção e interpretações no Brasil, além das produções que partem ou mobilizam de alguma forma a ideia de crime normal-patológico de Durkheim. Onde está o crime no trabalho do autor e como a criminologia o tratou? Quais são seus desdobramentos na produção acadêmica brasileira? Essas são algumas das questões que foram perseguidas para o desenvolvimento desse trabalho. A pesquisa identifica que houve no Brasil uma leitura prévia que bloqueou a recepção e a possível mobilização da obra de Durkheim nas discussões relacionadas ao crime. As lentes foram dadas ante mesmo de sua tradução e disseminação. Se não há uma vasta e estabelecida bibliografia destrinchado o que seria uma sociologia do crime em Durkheim, talvez seja porque o crime para Durkheim serviu como exemplo para mostrar uma outra coisa: como o melhor exemplo de uma moralidade, de valores coletivos diferentes de individuais.
The work is the result of concerns about the existence or not of a Durkheimian sociology of crime. For this, it was covered, albeit briefly, its reception and interpretations in Brazil, in addition to the productions that start or somehow mobilize Durkheim’s idea of normal-pathological crime. Where is crime in the author’s work and how has criminology dealt with it? What are its consequences in Brazilian academic production? These are some of the questions that were pursued for the development of this work. The research identifies that there was a previous reading in Brazil that blocked the reception and possible mobilization of Durkheim’s work in discussions related to crime. The lenses were given even before their translation and dissemination. If there is not a vast and established bibliography unraveling what would be a sociology of crime in Durkheim, perhaps it is because crime for Durkheim served as an example to show something else: as the best example of a morality, of collective values different from individual ones.