Este trabalho desenvolve uma reflexão sobre figuras recentes da modernidade cultural brasileira, de modo a evidenciar o sentido formativo que a experiência estética pode assumir no campo da educação. Discutem-se a forma da canção brasileira e as especificidades de cancionistas que elaboram uma experiência da cidade de São Paulo, explorando a canção como forma narrativa. A pesquisa constela imagens da cidade em momentos crÃticos de seu desenvolvimento e reflete sobre as diferentes experiências estéticas como experiências de formação (especialmente significativas para os jovens). Consideramos, assim, a canção como um rito cotidiano com o poder de afirmar e negar o sujeito na cultura tensa e contraditória da metrópole, na medida em que a decanta como experiência.
This work develops a reflection on recent figures of the Brazilian cultural modernity to remark the formative sense that the aesthetic experience can take in education. Specifically, it discusses the Brazilian song form and the specificities of songsters that elaborate an aesthetic experience from São Paulo City by exploring the song as a narrative form. The research depicts critical moments of the city development, and ponders on different aesthetic experiences as formative experiences especially significant for the young. The popular song is a hybrid form (music and literature) that allows a connection between individual experiences and a possibility of a collective communicative experience (of a generation), essential for the youngsters´ affirmative condition in the contemporary society. Thus, songs are considered as daily rites with the power to confirm or deny the subject in the tense and contradictory metropolitan culture as it decants (and praises) urban experience.